Badania prowadzone wśród polskich konsumentów pokazują jednoznacznie: siedmiu na dziesięciu Polaków chętniej kupi produkt pochodzący z rodzimych zasobów niż importowany. Dla dużej części społeczeństwa kupowanie polskich artykułów jest najłatwiejszym i chętnie wybieranym sposobem manifestowania swojego patriotyzmu. Do wybierania artykułów krajowych wcale nie trzeba długo namawiać - polskie wyroby są doceniane ze względu na swoją wysoką jakość, walory smakowe i zdrowotne, a także stosunkową niską cenę w porównaniu z importowanymi odpowiednikami. Co więcej, są szeroko dostępne, znajdziemy je w większości większych i mniejszych sklepów w całym kraju.
Wychodząc naprzeciw potrzebom polskich konsumentów, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi we wrześniu tego roku rozpoczęło drugą edycję kampanii “Produkt polski”, zapraszając do udziału jeszcze większe grono krajowych producentów. Czy robiąc zakupy spożywcze, zauważyliście na produktach charakterystyczne biało-czerwone logo? To właśnie owoc wyżej wspomnianej kampanii. Znak “Produkt polski” znajduje się tylko na artykułach, których min. 75% składu pochodzi z polskich surowców - w ten sposób bez trudu rozpoznamy w sklepie produkty rodzimego pochodzenia.
Warto podkreślić, że oznaczanie swoich towarów certyfikatem “Produktu polskiego” leży całkowicie w gestii wytwórcy - jest dobrowolne. Współpraca w tym obszarze pomiędzy producentami znakującymi rodzime towary a konsumentami wybierającymi je w sklepach, to mocna podstawa, dzięki której wszyscy na co dzień możemy wspierać polską gospodarkę.
Zasady dotyczące znakowania rodzimych produktów przetworzonych są proste - biało-czerwone logo znajdziemy tylko na tych artykułach, których min. 75% surowców wytworzono na terenie naszego kraju. Dopuszczalne 25% importowanych składników zarezerwowano np. dla bakalii czy przypraw, których produkowanie nie jest możliwe w Polsce.
W jaki sposób regulowane jest natomiast znakowanie towarów nieprzetworzonych, takich jak mięsa, ryby, owoce lub warzywa? Wytwórca może umieścić na nich logo “Produkt polski” tylko wtedy, jeśli takie etapy produkcji, jak uprawa, hodowla, zbiory, dojenie, chów i ubój zwierząt odbywają się wyłącznie na terenie Polski.
Już dzisiaj zachęcamy Was do zapoznania się z oficjalną infografiką kampanii “Produkt polski” oraz z materiałami zamieszczonymi na stronie internetowej przedsięwzięcia:
- znajdziecie tam m.in. listę wyrobów oznaczonych biało-czerwonym certyfikatem. Będąc w sklepach, koniecznie wypatrujcie ich na półkach!